Meny Lukk

Nyhetsbrev 3/25

Image

Kjære NABU-kollegaer                                                                                                 23. juni 2025

På vei inn i sommerferien kommer vi med flere tips til hvordan kalenderen for høsten 2025 kan fylles med meningsfulle aktiviteter innen bærekraftutdanning   – konferanser, PhD kurs eller lesing av fersk forskningslitteratur om bærekraft i lærerutdanning.

Neste nyhetsbrev kommer på den andre siden av sommerferien.
God sommer!

KONFERANSER

NABU nettverkskonferanse ved UiT/Alta 28.-30.oktober

Konferansekomiteen i Alta melder om at konferanseplanleggingen er i rute, og har avslørt at vi får høre følgende hovedforedrag:

  • Førsteamanuensis Marikaisa Laiti (Sami Allaskuvla). Tittel: Eight seasons of the year: sustainability of Sámi early childhood education
  • Førsteamanuensis Carola Kleemann (UiT, Norges arktiske universitet). Tittel: Språklig bærekraftig i arktisk kontekst
  • Førstelektor Jan Höper (UiT, Norges arktiske universitet). Tittel: Vårt fenomenale nærområde – Naturfagets mulige bidrag til bærekraftig utvikling.

I tillegg til parallellsesjoner blir det kafedialoger der det blir mulig å diskutere på tvers av fag og institusjoner.

Besøk hjemmesiden og les mer om hovedforedragene og programmet her

Frist for innsending av innsending av abstrakt/forslag til sesjoner – 15. september.

Frist for påmelding – 1. oktober.

Konferanse ‘Geografi en brytningstid’ i Trondheim 26-27.november

Norsk Geografisk Selskap og Institutt for geografi og sosialantropologi ved NTNU, med professor Jørund Aasetre i ledelsen inviterer til konferanse på NTNU campus Kalvskinnet. Konferansens har en egen sesjon om utdanning i tillegg til mange andre bærekraftrelaterte temaer:

  • utdanning, skole og fagdidaktikk i en brytningstid
  • samfunnsutvikling, innovasjon og bærekraftig omstilling
  • klimaendringer og effekter på landskap og samfunn
  • lokalsamfunn og regionale endringer i Norge
  • utviklingsgeografi, globalisering og geopolitikk
  • miljø og ressursspørsmål i en turbulent tid

Besøk konferansens egen nettside for informasjon NGS-konferanse 2025 – NTNU

PHD-KURS

Ecosemiotics in the field, Universitetet i Oslo, 2.-3. september 2025

Organizers: OCEH & Research group COSER (ILS/ISP)

This short, field-based course is designed to provide students with a hands-on introduction to ecosemiotics as a research paradigm. The course is aimed particularly at PhD and early career researchers with an interest in transdisciplinary and humanities-led environmental research who want to strengthen their practical field research skills.

Ecosemiotics is a «border discipline» that concerns itself with the semiotic relations between culture and nature, with interpreting the natural and cultural environments and with the mechanisms that create and balance environmental conflicts. It treats populations, ecosystems, societies, and cultural phenomena as semiotic and communicative webs, emphasizing their structure, dynamics, and interrelations.

The course is taught by Timo Maran, Professor of Ecosemiotics and Environmental Humanities at the University of Tartu.

Registration: Until August 1 we will prioritize applications from PhD and early career researchers based at UiO. After August 1, the remaining places will be opened up also to applicants based at other universities, in Norway and overseas, on a first come first served basis.

The lecture on September 2 will be public and streamed via zoom.

Register here: https://nettskjema.no/a/ecosemiotics2025

Political Philosophy of Education, Universitetet i Oslo, 3-4. september 2025

Kurset kan være aktuelt for stipendiater i NABU-nettverket som er opptatt av den politiske dimensjonen i utdanning for bærekraftig utvikling. Foredragene holdes av Torill Strand, Marianna Papastephanou, Claudia Schumann og Ole Andreas Kvamme.

Ecocritical Theory: Literature, Culture and Environment, Universitetet i Agder, 26-28. november 2025.  

This PhD- course takes place at the University of Agder’s campus in Kristiansand, Norway, on 26-28 November 2025.

It will provide both a general overview of ecocritical theory and insights into many of the most recent developments within ecocriticism, such as econarratology, decolonial ecocriticism, material ecocriticism, critical plant studies, blue ecocriticism, as well as ecocritical pedagogy and literature education. The course also includes a discussion of the place of ecocriticism within the environmental humanities and of how multi-, inter-, or transdisciplinary ecocritical research can (or should) be. The lecturers are Marco Caracciolo, Søren Frank, Lykke Guanio-Uluru, Berit Huntebrinker, Tobias Skiveren, and Reinhard Hennig.

The course is offered in cooperation by the PhD specialization in literary studies at the University of Agder and the Norwegian Researcher School in Environmental Humanities (NoRS-EH). Students from both within and outside Norway who are not members of the PhD specialization or of NoRS-EH, but who are working on relevant projects within ecocriticism/the environmental humanities, are encouraged to apply.

The course awards 2 or 5 ECTS, depending on the form of examination that participants choose. The deadline for registration is 10 September 2025.

ER DET FLERE PHD-KURS?

Har du/dere PhD-kurs dere vil annonsere gjennom NABU nettverket? Send oss beskjed i god tid før søknadsfristen til k.b.remmen@ils.uio.no , slik at kurset kan annonseres i nyhetsbrev.

WEBINAR

Fra ytterkant til hovedstrøm – 9. september

Hva skjer med identiteten til et forskningsfelt når problemstillinger som utforskes her møter stadig større interesse fra andre forskningsfelt? Og hvordan bidrar dette til å reprodusere og endre forestillinger, strukturer og praksiser som ikke er bærekraftige, inkludert global urettferdighet?

Nettverk 30 Environmental and Sustainability Education Research (ESER) på ECER inviterer til webinar tirsdag 9. september kl. 10-12.

Webinaret arrangeres i forbindelse med ECER 2025, men er åpent for alle interesserte. Det legges opp til både forberedte bidrag og diskusjoner i grupper.

Bidrag blant annet fra Paul Vare, Elisabet Langmann, Maarten Deleye og Maria Kondratjuk. Webinaret ledes av Elsa Lee. Send en epost uten annet innhold til nw30-subscribe(at)lists.eera-ecer.de hvis du vil stå på ESER-nettverkets adresseliste og motta mer informasjon og lenke til arrangementet.

PUBLISERINGER

Temanummer i Acta Didactica ‘Bærekraft i lærerutdanningene’

Vi gratulerer gjesteredaksjonen i Acta Didactica og forfatterne med temanummeret om bærekraft i lærerutdanningene – endelig er det publisert. For de som ikke fikk med seg lanseringseminaret av Acta Didacticas siste temanummer om bærekraft i lærerutdanningene tidligere i juni, kan nå finne de 11 ferske artiklene om bærekraft i lærerutdanningene her.

Innovating Teacher Education for Sustainable Development – An International Perspective

Robert J. Didham ved INN har bidratt til publikasjonen om bærekraft i lærerutdanning:

This publication is the culminating output of the Final Joint Seminar of the JSPS Core-to-Core Programme (held 6–8 November 2024 in Okayama, Japan), which brought together teacher educators, researchers, policymakers, and practitioners from around the world. Co-organised by Okayama University with support from the Japan Society for the Promotion of Science (JSPS), this collaborative initiative was developed in partnership with the international network of the UNESCO Chair for Education for Sustainable Development.

The recommendations presented in this volume reflect years of shared research, dialogue, and practical experimentation across more than a dozen countries. Structured around five key domains—Competency, Curriculum, Pedagogy, Assessment, and Institutional Practice — it offers a practical and adaptable framework to support the transformation of teacher education systems in pursuit of the Sustainable Development Goals (SDGs).

Warm regards the editorial team: Hiroki Fujii, Khalifatulloh Fiel’ardh and Robert J. Didham

Artikkel: Naturfaglæreres forståelse av bærekraftig utvikling i skolesammenheng

Marthe Arntzen, Eldri Scheie og Berit Haug ved UiO (Naturfagsenteret) har nylig publisert en studie i International Journal of Science Education. Artikkelen handler om hvordan naturfaglærere selv forstår bærekraftig utvikling i skolesammenheng – og hva de mener ungdomsskoleelever bør lære gjennom miljø- og bærekraftundervisning.

Arntzen, M., Scheie, E., & Haug, B. (2025). Unveiling perceptions: how science teachers perceive sustainable development and their expectations of students’ learning outcomes through environmental and sustainability education. International Journal of Science Education, 1–20. https://doi.org/10.1080/09500693.2025.2499215

PUBLISERINGSMULIGHETER

NABU-bloggen er et fint sted å publisere korte tekster innenfor en populærvitenskapelig genre, tilgjengelig for «folk flest». Teksten kan blant annet bygge på en bok eller en artikkel du har skrevet. Det kan også være bidrag fra studenter. Kanskje du kan engasjere egne masterstudenter og stipendiater til å skrive blogginnlegg? 

Ta kontakt med Nina Goga i NABU-styret, epost: nina.goga@hvl.no , hvis du ønsker å bidra med blogginnlegg. 

NESTE NYHETSBREV

Savner du noe i nyhetsbrevet som kan være nyttig for NABU-medlemmer? Vi tar gjerne imot tips til saker og informasjon til neste nyhetsbrev – cirka august 2025. Send informasjonen til Kari Beate Remmen, k.b.remmen@ils.uio.no 

Vennlig hilsen

Kari Beate Remmen (k.b.remmen@ils.uio.no)
På vegne av styret i NABU