Nyhetsbrev 2, 2020

1. Nyhetsbrev nr. 2  2020

Hei!

Håper alt er vel med dere og at dere er skjermet fra sykdom. Selv måtte jeg evakuere fra feltarbeid i Kamerun. Det er ikke første gangen jeg evakuerer fra Afrika, men stemningen var noe spesiell denne gangen. Tankene går til fagkollegaene som bor i land med svakere helsesystem og politisk system enn vi har i Norge.

Vi lever i spesielle tider og det har naturlig nok også satt sitt preg på arbeidet med nettverket.

Her kommer likevel et nyhetsbrev nr. 2 fra nettverket.  Det er et kort nyhetsbrev. Vi satser på å komme ut med ett til før sommeren og vi trenger stoff fra dere som kan deles i brevet.

Skriv Nyhetsbrev i overskriften og send det til tst@hvl.no

Det hadde også vært fint med mer aktiv bruk av FB siden, så del gjerne ting der: Artikler, bøker, tips.  Målet er at det skal bli et interaktivt sted.

Styret jobber med hvordan vi skal avvikle høstens samling/ årsmøte og kommer tilbake med info når vi har tatt en avgjørelse. Hold gjerne av datoen 20—21. oktober, 2020

Med ønske om alt godt, eller som de sier i Kamerun: «nous sommes ensemble»

Vi står sammen!

2. styremøte

På siste styremøte 01.04 som ble avviklet over Skype gjorde vi to vedtak:

Sak 03 handler om det årlige nettverksmøte. Her er det vi vedtok:

Vedtak: Styret tar stilling til avvikling og organisering av det årlige nettverksmøtet og årsmøtet på styremøtet som avholdes den 8. mai når vi vet mer om situasjonen. Styret fastholder inntil videre at vi setter av datoene som ble bestemt på forrige styremøte (20. og 21. oktober).

Sak 04: Neste styremøte

Vedtak: 8.mai på Skype

Sak 05 Navn på nettverket

Vedtak: Vi starter å bruke den nye arbeidstittelen: Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning med forkortelsen NABU.

Endelig vedtak om navn blir gjort på førstkommende styremøte 8. mai.

____________________________________________________________________

3. Litt om aktuelle arrangement og kurs

Nordisk forskningskonferanse om bærekraft i utdanning,

På grunn av Covid-19 har vi [konferansekomiteen] besluttet å utsette den nordiske forskningskonferansen om bærekraft i utdanning. Vi ønsker i stedet velkommen til konferanse i Oslo i oktober 2021!  Ny frist for innsending av abstracts bli 1. juni, 2021. De som allerede har sendt inn abstract må gjøre dette på nytt neste år.

Siden vi ikke kan møtes fysisk i løpet av høsten, jobber vi for å få til et digitalt møtested for det nordiske nettverket i løpet av høsten 2020 – mer informasjon om dette, og om datoene for konferansen kommer!

På vegne av konferansekomiteen

Petra Hansson og Elin Sæther

Disputas om Bærekraft og utdanning 30.04.2020

Cand.theol. Ole Andreas Kvamme ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. med tittelen: «Recontextualizing Environmental Ethical Values in a Globalized World: Studies in Moral Education». Disputasen går på Zoom kl. 12.15. Dere finner mer om den her: https://www.uv.uio.no/forskning/aktuelt/arrangementer/disputaser/var-2020/ils/OleAndreasKvamme.html

Årets nasjonale barnehageforskningskonferanse

Å skape bærekraftige barnehager – perspektiver, muligheter og utfordringer, arrangeres av BARNkunne og Filiorum i Bergen 29.-30. september. Arrangementskomiteen begynt arbeidet med å finne alternative løsninger for gjennomføring. Målet er å gjennomføre konferansen som planlagt, men med justeringer utfra situasjonen vi nå befinner oss i, eventuelt som en digital konferanse over tre dager. Frist for innsending av abstract er utsatt til 1. juni. Link: Her.

_____________________________________________________

4. Aktuell litteratur og nettsteder

– 1.Mai utgir Routledge en bok om forskning på utdanning for bærekraft ibarnehagene: Researching early childhood education for sustainability.Challenging assumptions and orthodoxies. Sue Eillott, Eva Ärlemalm-Hagsér og Julie Davis er redaktører.Forskere fra UiS og HVL utforsker mulighetene for utdanning forbærekraft i det tverrfaglige samspillet mellom naturfag og fysisk fostring iNatur, helse og bevegelse i norsk barnehagelærerutdanning i kapittelet:Physical Education and Natural Sciences in Norwegian Early Childhood TeacherEducation: Mutually Supporting EfS? Bidragsytere her er Barbara Sageidet,Marianne P. Heggen, Ingunn Berrefjord Ugelstad, Kristin Grøsvik, and SynnøveEikeland

– ForUM publikasjon som vurderer handlingsplanene for bærekraftsmålene i de nordiske landene.

– Webinar: Why education and global competence will be key for the success of the SDGs Dirk Van Damme, Arr: Gene Global Nettwork Europe

– Lærerbloggen med Podkast om hvordan undervise i bærekraftig utvikling

–  Nordisk Netværk for voksenlæring:» Webinar 6. mai : ”From Vulnerability to Sustainability? ”: Hvordan ser det nordiske terrenget ut, hvordan reorienterer vi arbeidet med Visjon 2030 utfra den Pandemien vi er på vei ut av/er i?

– UNESCO. How to produce and Use the global and thematic Education Indicator (2019)

Invitasjon til å sende paper

– JSS- Journal og Social Science Education. Frist 20. mai.