Fra leder: Også denne våren ble jo litt annerledes enn vi hadde håpet, men vi ser heldigvis slutten på unntakstilstanden i det fjerne. For meg personlig har nok dette vært en vært en produktiv tid der mindre reising og fysiske møter har blitt mer forskning. Ikke så gale at ikke det er godt for noe! Tom Sverre Tomren Tlf. 90049696 Epost: tstomren@gmail.com
1.Nytt fra styret
Styret har hatt to styremøter så langt i år. Vi planlegger et webinar for PHD studenter denne våren og vi jobber med å avklare ulike juridiske implikasjoner av om vi skal registrere oss som forening i Brønnøysundregisteret eller ikke. Vi har registrert hjemmesiden NABU.no, og jobber nå med å utvikle denne plattformen. Vi har etablert en egen forskningsblogg og inviterer alle medlemmer til å publisere korte populærvitenskapelige tekster på bloggen: https://blogg.forskning.no/blogg-nabu
Første innlegg har tittelen: Snart 100 år med bærekraft-perspektiver i norske læreplaner
03-03 deltok to av styremedlemmene (Thale-Kristin Stalenget og Tom S. Tomren) på den nordiske nettverkssamlingen The Nordic Teacher education network’s online kick-off meeting on the topic of sustainable development and Nordic co-operation på vegne av NABU Rapport kommer i neste nyhetsbrev
2. Ting som skjer:
a. Stipendiatwebinaret Bærekraft, pedagogikk og didaktikk, 8. juni Arrangør: Forskergruppen COSER (UiO) og NABU https://www.uv.uio.no/ils/om/aktuelt/arrangementer/2021/080621-stipendiatwebinarberekraft-pedagogikk-didaktikk.html Her er det mulig for PHD studenter å melde seg på
b. PhD-kurset Addressing the Climate Emergency through Education med Alan Reid, 28. juni – 2. juli (foregår digitalt) Arrangør: Oslo Summer School for Social Sciences, UiO (med støtte fra forskergruppen COSER) https://www.sv.uio.no/english/research/phd/summer-school/courses2021/Addressing%20the%20Climate%20Emergency%20through%20Education.html
c. HINN is offering a new PhD opportunity: Stipendiatstilling i utdanning for bærekraftig matforbruk info is here (and related Norsk text can be copied from this page): https://www.inn.no/forskning/forskningssentre/senter-for-samarbeidslaering-for-baerekraftigutvikling-ccl/nyheter-og-arrangementer/stipendiatstilling-i-utdanning-for-baerekraftigmatforbruk and there is link on that page to application page at JobbNorge https://www.jobbnorge.no/ledige-stillinger/stilling/199817/stipendiatstilling-i-utdanning-forbaerekraftig-matforbruk
d. Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling (CCL) has prepared new video series for teachers: Arbeid med bærekraftig temaer og utvikling i skolen
Videoene på denne siden kan benyttes for styrking av profesjonsfellesskap og skoleutvikling med tanke på hvordan vi forstår og integrerer temaet bærekraftig utvikling i LK20. link: https://www.inn.no/forskning/forskningssentre/senter-for-samarbeidslaering-forbaerekraftig-utvikling-ccl/publikasjoner/kompetanseheving-for-undervisning-i-baerekraftigutvikling/arbeid-med-baerekraftig-temaer-og-utvikling-i-skolen or to YouTube series: https://youtube.com/playlist?list=PLHAUT9MNfd0_L8BGJNJvHIpMBQuYS6V-K
e. New report from the Nordic Council of Ministers: Mapping Education for Sustainability in Nordic Countries
This report presents some of the main results of research conducted on Education for Sustainable Development (ESD) in the Nordic countries – one of Iceland’s presidency projects for the Nordic Council of Ministers initiated in 2019 under the heading A Common Path (Nordic Council of Ministers, 2018). The project presented in this report concerns the implementation of UN Sustainable Develop-ment Goal 4.7 in compulsory education in Denmark, Finland, Iceland, Norway, and Sweden. The aim was both to get an overview of how well each of the Nordic countries had integrated the UNSDGs into their educational policies and practices. https://pub.norden.org/temanord2021-511/#
3.Tips om publikasjoner
Religion, Sustainability and Education. Embla akademiske (2021)
Antologi (nivå 1) med 15 forskningsartikler fra ulike verdensdeler og fra ulike religioner basert på konferansen arrangert av Høyskolen på Vestlandet, Lutherske verdensforbund Samarbeidsrådet for tros og livssynssamfunn, Den norske Kirke m.m. i 2020. Språk: Engelsk.
Artiklene er beregnet for forskere, fagpersonell og studenter som jobber med religion, etikk og bærekraft. Boken inneholder følgende artikler:
Chad Rimmer (USA) : Ecology and Christian Education how Sustainability Discourse and Theological anthropology inform teaching methods
Hans Morten Haugen Hope (Norge): Fear, Anger, Courage and Love in Times of Climate Crisis: Are resources from Christian faith and tradition useful
Mary Philip Women (Canada/India): Eco‑ warriors of Climate Change and Sustainability
Tom Sverre Tomren (Norge) How Green was Martin? An Ecocritical analysis of Selected Luther Texts in Search for a Ecotheology Syllabus for a Theological Environmental Education
Sigurd Bergmann (Sverige) Fetishized Nature or Life‑giving Breath? Religion as Skill in Climate Change
Jean Koulagna (Marokko) Adam, dust of the Earth: A Paradise received and incomplete in the Biblical accounts of creation.Some philological observations on the creation accounts
Sayed Hassan Akhlaq ( USA) Introducing a Comparative Ecotheology: Islamic Concept of Basmalah and Luther’s Commentary on the Ten Commandments
Seyed Masoud Noori and Soheila Ebrahimi Louyeh (USA/ Iran), When Environmental Obligations Collide with State Sovereignty: An International and Sharia Law Perspective
Gunaketu Bjørn Kjønstad Norge) Mindfulness, Empathy, Contentment and Communication; five Buddhist perspectives and five solutions to five UNSDGs
Sigríður Guðmarsdóttir (Norge/ Island) Real Presence: Lutheran Eucharistic Practices as an Ecological Resource
Abate Gobena, (Ethiopia) “A Church without Trees is like a Priestwithout a beard”: Eco‑practice of the Ethiopian Orthodox Tewahedo Church
Ben‑Willie Kwaku Golo (Ghana) Religious Environmental Stewardship, the Sabbath and Sustainable Futures in Africa: Implications for Sustainability Discourse
Ngirishunti Marcel (Kamerun) Sustainability and Climate in Religioncase of study of the Green Churches Network in Africa (toile des Églises vertes en Afrique) TEVA
Tom Sverre Tomren (Norge) A Central African Church Goes Green. A case study of environmental work in the Evangelical Lutheran Church of Cameroon (ELCC) and on the potential of ELCC as a learning arena for western sustainability education
Einar Tjelle (Norge) Towards a Green diapraxis. Experiences and Reflections from an Interfaith Journey
Boken og e-bok kan bestilles her: https://www.emblaforlag.no/categories/emblaakademisk
Vi ønsker flere tips om bøker o.l. som kan stå her fremover
Legg igjen en kommentar