NABU styremøte, fredag 26.02.21 kl. 13.30-14.30 i Zoom

Til stede:

Marianne Presthus Heggen (HVL), Ole Andreas Kvamme (UiO), Tom Sverre Tomren (HVL) og Thale-Kristin Stalenget (UiO)

8/21. Godkjenning av innkalling og saksliste

Da det ble utsendt møteinnkalling litt i siste liten i dag diskuterte vi kort om vi skulle definere dette som et møte eller bare en prat. Med fire representanter og med tanke på at vi ikke skulle ta noen store avgjørelser landet vi på at vi kaller det et møte. Vi valgte derfor også å godkjenne innkallingen og sakslisten selv om den ble sendt med kort varsel denne gangen.

Vedtak: godkjent

9/21. Godkjenning av referat

Vedtak: Godkjennes med innspill fra Kvamme.

10/21. Orienteringssaker

Vi snakket kort om veien videre i forbindelse med registering i Brønnøysundregisteret.  Tomren har vært i kontakt med både Brønnøysundregisteret og Norsk forskningsråd.

Brønnøysundregisteret mente at det som passet vårt formål best var å registrere oss som forening, men det var heller ingen ting i veien med å fortsette slik vi gjør. Tomren har ikke fått svar fra Forskningsrådet ennå, så vi avventer mer informasjon derfra før vi tar noen avgjørelse. Det ville vært naturlig å avvente med en beslutning omkring dette til et møte hvor flere styremedlemmer er representert. Vi snakket videre om økonomi og hvor stor økonomi vi har behov for. Det ble foreslått at vi kan kreve inn en liten konferanseavgift i forbindelse med gjennomføring av nettverkssamling og årsmøte. Ellers diskuterte vi mulighetene for å søke om støtte hos våre respektive institusjoner. Marianne Presthus Heggen og Ole Andreas foreslo for eksempel at de kunne søke om støtte hos enkelte forskergruppene de er tilknyttet (for eksempel 2500,-). Vi bør uansett avvente til vi har fått en avklaring fra NFR før vi oppretter konto.

Videre diskuterte vi nettsiden. Dette koster i underkant 2000 å ha. Stalengets samboer kan ordne nettside for oss.

Angående Nordisk ministerråds møte om bærekraft i utdanning så deltar Tomren og Stalenget på vegne av NABU.

Bloggen er fortsatt i oppstartfasen. Stalenget er i gang med et innlegg og Presthus Heggen har forslag til et videoinnlegg med utgangspunkt i en key note hun skal holde om mat og bærekraft for Matjungelen (et opplegg for mat og helse for skole og SFO)

FTV: orienteringene tas til etterretning og vi fortsetter diskusjonen om ev registering i Brønnøysundregisteret på neste møte.

11/21 PhD-webinar

Så langt er det meste klart nå før påmeldingsfristen går ut. Kvamme ønsker at vi sender ut informasjon om webinaret i våre kanaler (FB, nyhetsbrev og videreformidling til aktuelle nettverk og kontakter vi har).

FTV: Tomren vil sende ut et nyhetsbrev og legge det ut på FB. Resten av styrets medlemmer som er tilstede videreformidler til andre aktuelle.

12/21 Neste møte

FTV: Neste møte foreslås 9. april klokken 13.30 i Zoom