NABU styremøte Fredag 15.01.21 kl. 12.00-13.30 i Zoom

Tilstede:

Biljana C. Fredriksen (USN), Robert James Didham (INN), Jørgen Klein (NTNU), Marianne Presthus Heggen (HVL), Ole Andreas Kvamme (UiO), Tom Sverre Tomren (HVL) og Thale-Kristin Stalenget (UiO)

1/21  Godkjenning av innkalling

Forslag til vedtak (FTV): Godkjent

2/21 Godkjenning av saksliste

FTV: Godkjent

3/21 Godkjenning av referat fra møte 18.12

FTV: Godkjent

4/21 Orienteringer

Vi orienterer hverandre om ulike prosjekt og status etter sist møte.

Vi har lagt ut vårt første blogginnlegg på forskning.no og bloggen er oppe og går. Vi tar sikte på å legge ut 1-2 innlegg i måneden.

Tomren orienterer om at antologien Religion, Sustainability and Education pedagogy, perspectives, and praxis towards ecological sustainability (Philip, Rimmer & Tomren, 2021) er utkommet.

Fredriksen tipser om et aktuelt kurs for doktorgradsstudenter: https://www.usn.no/forskning/doktorgradsutdanning/pedagogiske-ressurser-og-lareprosesser/kurs-og-emner/

FTV: Orienteringene tas til etterretning

5/21 Webinar

Saksframlegg av  Ole Andreas Kvamme.

Oppdatering om webinar med tema bærekraft og utdanning som arrangeres for stipendiater 8. juni i regi av COSER ved ILS i samarbeid med NABU. Jonas Andreas Lysgaard fra Danmark skal holde key note. Kvamme lufter ideer omkring hvordan webinaret skal struktureres og organiseres. Invitasjon sendes ut snarlig.

FTV: Styret stiller seg positive til webinaret og kommer med innspill og ideer.

6/21 Innledende drøfting om organisasjonsregistrering

Styret drøfter hvorvidt vi skal registrere oss om forening i Brønnøysundregisteret eller om vi skal fortsette som et uformelt nettverk. Dette henger sammen med spørsmål som økonomi og krav til medlemsregister.

Forslag til vedtak: vi retter en henvendelse til Brønnøysundregisteret og til Forskningsrådet. Tomren tar ansvar for dette. Alle i styret oppfordres til å lese seg opp på hva som står på hjemmesidene hos henholdsvis Brønnøysundregisteret: https://www.brreg.no/lag-og-foreninger/registrere-lag-eller-forening/  og Forskningsrådet:https://www.forskningsradet.no/sok-om-finansiering/midler-fra-forskningsradet/betingelser-for-tildeling-av-statsstotte/

7/21 Neste møte

FTV: Tentativt settes neste møte til 26.02 klokka 13.30 i Zoom