NABU styremøte 15.06.21. – 14.00-15.15.

NABU styremøte 15.06.21. – 14.00-15.15.

Til stede: Biljana C. Fredriksen (USN), Bente Knippa Vestad (HINN), Jørgen Klein (NTNU), Robert James Didham (HINN), Ole Andreas Kvamme (UiO), Tom Sverre Tomren (HVL) og Thale-Kristin Stalenget (UiO)

Saksliste

20.21: Godkjenning av referat og innkalling
Vedtak: godkjennes

21.21: Orienteringer:

Ole Andreas ønsker å si noe om stipendiatseminaret og Thale ønsker å si noe om bloggen. Vedtak: Dette tas under eventuelt.

22.21- Registrering av NABU som forening

Arbeidet pågår, og vi håper på godkjenning av Brønnøysundregisteret.

Vedtak: Vi fortsetter arbeidet

23.21- Oppdatering av hjemmeside

Målet er å presentere hjemmesider til møtet. Thale presenterte forslag til hjemmeside og styret drøftet mulige utforminger og innhold. Thale ønsker også å ha med seg noen i arbeidet med utformingen av hjemmesiden.

Vedtak: Thale jobber videre med dette i samarbeid med Tom Sverre og informerer resten av styret fortløpende.

24.21- Årsmøte/ seminar

Vi vedtok på forrige styremøte at vi skulle undersøke om Høgskolen i Innlandet kunne være vertskap for høstens årsmøte.

Robert og Bente meldte nå at HINN kan arrangere nettverksmøtet og årsmøtet og luftet mulighetene for en fysisk, digital eller en hybrid løsning. Dette ble drøftet i styret og det finnes gode grunner til å velge alle alternativene, men vi landet likevel på å ha en digital løsning som sist, etter forslag fra Tom Sverre. Hva angår dato, diskuterte vi om det bør legges opp mot den nordiske forskerkonferansen som er 21. og 22. oktober, men siden vi går for en digital løsning, landet vi på å ta det senere i semesteret i uke 46 eller 47.

Vi snakket også løst om møtets og seminarets innhold og form. Samtlige likte formen vi hadde i 2020 med en til to key notes og smågruppepresentasjoner. Vi var også innom at vi bør sende ut en invitasjon nå før sommeren. Ellers er styret takknemlige for at Bente og Robert og HiNNtok på seg ansvaret med å være vertskap!

Vedtak: Vi arrangerer årsmøte og seminar digitalt i uke 46 eller 47 med HINN som vertskap. Bente og Robert avklarer dato med HINN førstkommende uke og vi sender ut invitasjon før sommeren.

25.21- Event.

Stipendiatseminaret 8. juni: Seminaret som var et samarbeid mellom forskergruppen COSER ved UiO og NABU ble gjennomført med Marianne og Ole Andreas fra styret som ansvarlige sammen med Elin Sæther fra UiO. Fra styret deltok også Jørgen. Til sammen var det 13 stipendiater og åtte erfarne forskere. Jonas Andreasen Lysgaard fra Aarhus Universitet hadde et åpningsforedrag om handlingskompetanse, og deltakerne brukte ellers mye tid på paperpresentasjonene. Dette ble organsiert i grupper på 3-4 stipendiater  og 2 erfarne forskere med en tidsramme på omtrent to timer per gruppe. Stipendiatene presenterte sine paper og de mer erfarne forskere hadde fått tid til å lese gjennom paperne på forhånd og møtte godt forberedt.  Webinaret fikk gode tilbakemeldinger fra dem som deltok. Organiseringen og forberedelsen gjorde at det fungerte veldig godt. Utover det et veldig fleksibelt format med tanke på deltakere. Vi satser på å videreføre stipendiatwebinaret neste år, og Høgskolen på Vestlandet har allerede signalisert at de ønsker å ta ansvar for gjennomføring i samarbeid med NABU. Ole Andreas skriver et referat som sendes ut med førstkommende nyhetsbrev til nettverket.

Thale kommer med bestilling blogginnlegg og vil sende ut liste over hvem som oppfordres til å skrive et innlegg utover året. Robert skal skrive ett nå i juni og Jørgen skal forsøke å ha noe klart i august.

Eventueltsaker tas til orientering.

Vi ble enige om å holde kontakt via e-post gjennom sommeren og at dersom det blir nødvendig med møte for sommeren, kaller vi inn ved behov. Dato for neste styremøte er derfor ikke satt.

Referent: Thale-Kristin Stalenget.